E-learning в бізнес-освіті: сучасні форми, тенденції, перспективи
E-learning в бізнес-освіті: сучасні форми, тенденції, перспективи 13 червня 2013 відбувся Еducation innovation day (EID) «E-learning в бізнес-освіті: сучасні форми, тенденції, перспективи». В роботі EID брали участь близько 50 викладачів - представників 30 кафедр нашого університету, проректор з науково-педагогічної роботи проф. Олексюк О.І., а також представники Центру автоматизації управління університетом: начальник відділу управління системами дистанційного навчання Саливон О.А. та начальник відділу програмного забезпечення Кравченко В.Г. Форма проведення була обрана у вигляді засідання круглого столу, що передбачало змістовні дискусії по кожному з запропонованих для розгляду питань. До обговорення актуальних проблем розвитку дистанційного навчання в українських університетах підключився в режимі відеоконференції завідувач Проблемної лабораторії дистанційного навчання НТУ «Харківський політехнічний інститут» проф. Кухаренко В.М. Зв'язок з Харковом забезпечувався засобами Google hangout, що активно використовується в E-learning. EID-2013 був присвячений розгляду сучасних форм, тенденцій та перспектив розвитку електронного навчання (E-learning), ознайомленню зі світовим та вітчизняним досвідом розвитку дистанційної освіти. Обговорення цих питань є особливо актуальним у зв’язку із запровадженням з нового навчального року в університеті, та, відповідно в ЦМП, заочно-дистанційної форми навчання. Проведенню даного заходу передувала тривала робота по дослідженню сучасних форм електронного навчання, тенденцій його розвитку та вивченню світового досвіду організації та розвитку університетської системи дистанційного навчання. Це дослідження здійснювалося колективом Інституту вищої освіти, а його результати знайшли своє відображення у брошурі «Світовий досвід організації та розвитку університетської системи дистанційного навчання», яку отримали представники кожної кафедри на початку заходу (детальніше: http://ivo.kneu.edu.ua/ua/education2_0/distance_Learning/). В дослідженні розглянуто як організовано дистанційне навчання в державних університетах США та країн ЄС. Окремо детально проаналізовано як побудована система дистанційного навчання в Газі університеті, з досвідом якого ознайомився проф. Матвійчук Андрій Вікторович під час свого перебування в Туреччині. Також, на основі узагальнення досвіду вітчизняних університетів, визначено основні принципи побудови їх дистанційних систем. В додатках наведено приклади побудови дистанційного навчання в окремих університетах світового рівня та здійснена порівняльна характеристика відкритих освітніх платформ, на яких можна розгортати дистанційне навчання. Презентація результатів дослідження Інституту вищої освіти, обговорення досвіду використання та перспектив розвитку сучасних форм E-learning в освіті розпочалося з доповіді заступника директора ЦМП з методичної роботи – доц. Кулаги І.В. «Світовий досвід використання E-learning в освіті: сучасні форми, тенденції, перспективи розвитку». На сьогодні ні в кого не виникає сумнівів, що формування єдиного відкритого освітнього простору, розвиток електронного навчання та дистанційних технологій є провідними тенденціями розвитку сучасної системи освіти. Однак, формуватися ці тенденції розпочали поступово ще на початку 70-х рр. XX століття: перші дистанційні форми навчання, тобто навчання на відстані, забезпечувалися за допомогою використанням поштових засобів зв’язку, а одним з перших закладів відкритої освіти був відкритий університет Великобританії, який був заснований Указом Королеви Великобританії в 1969 році як незалежний університет, що існує нарівні з іншими. Мета його створення - надати можливість отримати освіту людям, що бажають вчитися в зручному для них місці та у зручний для них час (http://www.open.ac.uk) За понад 40 років свого існування Відкритий університет зайняв місце світового лідера в дистанційному навчанні та прагне й в подальшому відігравати провідну роль в поширенні вищої та післядипломної освіти як у Великобританії, так і в інших країнах світу. Зараз в 400 учбових центрах, що викладають по програмі Університету, навчається понад 150 тисяч осіб. На сьогодні, завдяки стрімкому розвитку інформаційно-комунікаційних технологій, відкритий університет Великобританії має можливість застосовувати широкий спектр методів для дистанційного навчання. Поряд з письмовими роботами, відео і аудіо матеріалами, використовуються інтернет-конференції, що супроводжуються підтримкою тьютора і регулярними очними груповими семінарами і дводенними виїзними школами. Проте історично, відкриті університети подібні до нього, не відігравали істотної ролі у світовому освітньому просторі, оскільки погано масштабувалися через значну долю організаційної складової (для їх зростання вимагалося збільшувати кількість тьюторів). Тільки зараз, завдяки соціальним мережам і широкомасштабному розповсюдженню широкосмугового доступу до інтернету, створилися можливості легкого масштабування відкритих курсів, коли якісно зроблений курс можуть проходити одночасно сотні тисяч осіб. Коротко розглянувши історію виникнення відкритої освіти, слід звернути особливу увагу на проект Массачусетського технологічного інституту по публікації у вільному доступі матеріалів усіх навчальних курсів інституту - MIT OpenCourseWare (MIT OCW) ( http://ocw.mit.edu). Цей проект розпочався в 1999 році з метою привернути увагу до платних курсів KnowledgeUpdates, продемонструвати навчальну програму університету та довести, що МІТ ставить знання вище за фінансову вигоду. Цікавим є той факт, що цю ініціативу підтримало 78 % професорсько-викладацького складу, які прийняли участь в проекті на добровільних засадах, що дозволило згодом отримати гранти благодійних фондів. Протягом наступних 10 років було опубліковано 2 000 навчальних курсів, тобто 80% навчальної програми університету, що ознаменувало перехід від етапу інтенсивного розвитку проекту до етапу його стабільного розвитку на якому основна увага приділяється оновленню опублікованих курсів. Поява на сайті проекту двох додаткових розділів: Highlights for High School з ресурсами для викладання природничо-наукових дисциплін в середній школі та OCW Scholar з матеріалами для самоосвіти відразу підвищило рейтинги МІТ. Цікавим є той факт, що 35% студентів зробили свій вибір на користь МІТ під впливом OCW. Цей досвід є дуже корисним для вітчизняних університетів, які в умовах жорсткої конкуренції вимушені значно активізувати свою рекламну діяльність по залученню абітурієнтів до свого навчального закладу. Широкий доступ до відкритих освітніх ресурсів університету та курсів, що можна пройти дистанційно сприятиме підвищенню інтересу до даного навчального закладу. Подальший розвиток відкритої освіти знайшов відображення в проектах OpenCourseWareConsortium, Khan Academy, iTunesU, Udacity, Coursera, EDX та ін. Однак, не зважаючи на те, що на сьогодні в системі МООК (масових освітніх онлайн-курсів) представлено сотні відкритих курсів на десятках відкритих освітніх платформ та зареєстровано мільйони користувачів, найбільш затребуваними все ж таки залишаються Udacity, Coursera та EDX (детальніше: http://ivo.kneu.edu.ua/ua/education2_0/proj_soit/openedu/ та на сторінках журналу «Університетьська освіта» № 2, 2012: http://ivo.kneu.edu.ua/ua/univ_osvita/). Наочна демонстрація можливостей використання відкритих дистанційних освітніх ресурсів відбулася у вигляді презентації. Кулага Ірина Володимирівна розповіла про свій особистий досвід проходження курсів на платформах Udacity(http://www.udacity.com) та Coursera (http://coursera.org), здійснила їх порівняльну характеристику та наочно продемонструвала як виглядає структура та окремі складові обраних курсів. «Мій особистий досвід, - зазначила Ірина Володимирівна,- розпочався з курсу «Gamification» на Coursera професора KevinWerbach з WhartonSchool Університету Пенсільванії. Gamification як бізнес-практика вибухнула протягом останніх двох років, вона являє собою методику використання ігрових елементів у неігрових контекстах. Курс будувався на вивченні ігрових елементів, ігрової динаміки і механіки, а також досвіду їх застосування для вирішення реальних завдань від маркетингу й аутсорсингу - до зміни поведінки і соціального впливу. В процесі проходження курсу я ознайомилася з великою кількістю різних гейміфікаціїних інтернет та інтранет-сервісів, зрозуміла переваги та обмеження гейміфікаціі, дізналася чимало нового стосовно деяких аспектів мотивації й розробила власний проект гейміфікаційної системи. За результатами фінального іспиту я отримала сертифікат.Однак,найбільш цінним були отримані в процесі проходження курсу знання і навички, що дозволило мені привнести елементи гейміфікації у свою викладацьку діяльність. Це сприяло активізації роботи студентів на заняттях, особливо під час інтерактивних лекційта посттренінгового супроводу. Наступними курсами стали: «Introduction to Statistics» by Sebastian Thrun на Udacity та міждисциплінарний курс "A Beginner`s Guide to irrational Behavior" by Dan Ariely на Coursera». Відповідаючи на запитання учасників круглого столу: «Що дає нам безкоштовний доступ до відкритих освітніх курсів?» та « Як ми можемо скористатися цими можливостями?», доц. Кулага І.В. зазначила, що завдяки вільному доступу до відкритих освітніх курсів, ми маємо можливість:
Можна, навіть, рекомендувати проходження окремих курсів студентам університету в якості додаткової (вибіркової) складової в контексті вивчення відповідної навчальної дисципліни або з метою поглиблення знань та формування необхідних навичок для підготовки до проходження міждисциплінарних тренінгів. Будуть корисними ці курси й для викладачів університету, до того ж також викладачам доцільно пройти відповідні онлайн-курси перед тим як рекомендувати їх студентам. На сьогодні, відкрита освіта набуває все більшої популярності та, можливо, у майбутньому вона стане повноцінною альтернативою традиційній університетській освіті. Саме тому, вже зараз університети по всьому світу все активніше включають у свої навчальні плани як окремі дистанційні курси, так і повноцінні дистанційні бакалаврські та магістерські програми. Як Udacity так Coursera та EDX також постійно шукають нові можливості для подальшого вдосконалення і досить динамічно розвиваються. На сьогодні Udacity та Coursera експериментують із наданням університетських кредитів за проходження відповідних курсів, що відповідні університети вже зараховують як складову навчальної програми. Так, наприклад, на 5 курсах Coursera (серед яких два економічного напрямку) на платній основі здійснюється даний експеримент і це є складовою їх бізнес-моделі. Аналогічні експерименти відбуваються й з сертифікацією та створенням повноцінних магістерських програм із видачею дипломів по закінченню. Отже, процесс створення відкритого освітнього простору на основі дистанційних технологій сьогодні значно прискорюється. Це стало можливим завдяки швидкому розвитку інформаційних та комунікаційних технології на основі систем телекомунікації, що у всьому світі визнані ключовими технологіями ХХІ століття та на найближчі десятиліття будуть основними двигунами НТП. Світова практика розвитку та використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) в освіті демонструє тенденцію до зміни традиційних форм організації освітнього процесу в умовах інформаційного суспільства. Разом з тим змінюється й зміст освіти, методики та дидактичні підходи. Сучасними світовими тенденціями розвитку E-learning, поряд зі створенням єдиного освітнього простору, є:
Електроне навчання не зводиться до простої заміни "паперових" носіїв інформації електронними. Інформаційно-комунікаційні технології дають можливість поєднувати процеси вивчення, закріплення і контролю засвоєння навчального матеріалу, які за традиційного навчання частіше всього є розірваними. Інформаційні технології дають можливість у більшій мірі індивідуалізувати процес навчання, зменшуючи фронтальні види робіт і збільшуючи частку індивідуально-групових форм і методів навчання. Також інформаційні технології сприяють підвищенню мотивації до навчання, розвитку креативного мислення, дозволяють економити навчальний час.Інтерактивність і мультимедійна наочність сприяє кращому представленню, і, відповідно, кращому засвоєнню інформації. Разом з тим, інформаційно-комунікаційні технології не витісняють традиційні методи і прийоми, вони дозволяють наблизити методику навчання до вимог сьогодення. З цією метою здійснюється розширення використання в освітній галузі нових інформаційних освітніх технологій, які базуються на сучасній комп’ютерній базі, нових інтерактивних методах: комп’ютерні навчальні програми, технічні засоби навчання на базі аудіо-відеотехніки, дистанційні засоби навчання, телеконференції тощо. Демонстрація можливостей використання сучасних форм E-learningв навчальному процесі відбулася у вигляді майстер-класу. Ірина Володимирівна наочно продемонструвала способи використання різноманітних інструментів та відкритих ресурсів в навчальному процесі Центру магістерської підготовки та з метою особистісного і професійного розвитку викладачів. Поряд з традиційними засобами (такими, наприклад, як засоби для створення презентацій PowerPoint та Prezi), що використовує кожен викладач, існує ще широкий спектр відкритих ресурсів та інструментів які є зручними у користуванні та ефективними у використанні в навчальному процесі. Було продемонстровано як використовується Dropbox та Google+ для індивідуальної та групової роботи зі студентами. Ті ж самі інструменти активно використовуються й при проведенні досліджень в Інституті вищої освіти, що дозволяє забезпечити ефективну взаємодію між учасниками дослідницького колективу та зменшити витрати часу на обмін результатами індивідуальних досліджень. Підсумовуючи, слід зазначити, що основними сучасними світовими тенденціями активізації роботи студентів за рахунок використання ІКТ є:
Всі вищезазначені засоби Gamificationє потужним інструментом навчання, доповненням до існуючих дистанційних курсів, а іноді й повною заміною їх, оскільки: забезпечують мотивацію; пропонують різні засоби симуляцій як імітації реальної діяльності; поєднують різні етапи отримання досвіду. Вони нерідко безкоштовні для академічного використання, а отже, можуть бути апробовані у навчальному процесі ВНЗ. Обговорення перспектив використання сучасних форм електронного навчання продовжилося в режимі відеоконференції «Киів-Харків» засобами Google hangout, що наочно продемонструвало можливості використання інструментів E-learning. Завідувач Проблемної лабораторії дистанційного навчання НТУ «Харківський політехнічний інститут» проф. Кухаренко Володимир Миколайович розповів про особливості сучасного дистанційного навчання та вітчизняний досвід використання дистанційних технологій в університетській освіті, зокрема про досвід Харківського політехнічного інституту. В своїй презентації «Сучасне дистанційне навчання» проф. Кухаренко в контексті метатрендів останнього десятиліття розглянув можливості Веб 2.0, зупинився на характеристиці хмарних обчислень та соціальних сервісів, наочно продемонстрував чим відрізняється персональне навчальне середовище сучасного викладача від персонального навчального середовища студента та показав яким воно має бути. Розгляд філософії дистанційного навчання Володимир Миколайович розпочав із порівняльної характеристики різних поколінь електронного навчання (E-learning 1.0, E-learning 1.3,E-learning 2.0), а аналіз педагогічних теорій дистанційної освіти здійснив в хронологічній послідовності, починаючи з характеристики когнітивістської / біхевієрістської (до 2000 р.) та соціальної конструктивістської педагогіки (2000-2008 рр.), закінчуючи аналізом коннективістського підходу, що остаточно став домінуючим після 2008 р. Розглянувши основні концептуальні підходи, проф. Кухаренко поділився результатами дослідження Проблемної лабораторії дистанційного навчання, завідувачем якої він є. Дослідження було здійснено на основі аналізу діяльності лабораторії в напрямку створення та розповсюдження відкритих освітніх курсів для підготовки та підвищення кваліфікації викладачів, що працюють дистанційно. Система підвищення кваліфікації викладачів (як очна так і дистанційна) була розроблена Проблемною лабораторією дистанційного навчання НТУ «ХПІ» ще у 2001 році. У цій системі були передбачені курси розробників дистанційних курсів: очні курси для викладачів НТУ «ХПІ» та університетів міста Харкова, очні школи дистанційного навчання (2001-2005 рр.), змішані (очно-дистанційні) курси для викладачів Криворізького технічного університету та учасників проекту Tempus Tasіs 2005-2009 рр. Для підготовки тьюторів у 2003 році був розроблений дистанційний курс «Практикум тьютора». Він був використаний для підготовки тьюторів у регіональних інститутах Національної академії державного управління України при Президентові України, а потім і для всіх бажаючих. Для викладачів-початківців було розроблено дистанційний курс «Основи дистанційного навчання». Практично всі ці курси були відкритими, отже їх безкоштовно пройшли всі бажаючі. У якості експерименту в 2009-2011 відбулася адаптація цих курсів для вчителів середніх шкіл та була створена програма «Дистанційне навчання школярів». Результати дослідження показали, що для проведення масових відкритих дистанційних курсів в Україні необхідно спочатку створити відповідні умови. Для конструктивістських дистанційних курсів необхідно готувати локальних тьюторів з кола керівників підрозділів дистанційного навчання навчального закладу. Коннективістські масові дистанційні курси можливі лише за умови сформованості у слухачів персонального навчального середовища та наявності навичок куратору змісту, тобто вмінь працювати з великою кількістю неструктурованої інформації, створювати електронні журнали, писати блоги тощо. Отже, на сучасному етапі розвиток дистанційного навчання визначається готовністю викладача створювати дистанційні куси та проводити дистанційний навчальний процес. Відповідаючи на запитання учасників круглого столу стосовно побудови системи дистанційного навчання в НТУ «ХПІ», проф. Кухаренко В.М. зазначив, що НТУ “ХПІ” є одним з визнаних лідерів в Україні у сфері впровадження технологій електронного навчання (E-learning) у навчальний процес. Розвиток електронного навчання реалізується в університетічерез багатопланову роботу, яка проводиться на багатьох кафедрах університету.
У відповіді на запитання учасників круглого столу стосовно підготовки викладачів до розробки та реалізації дистанційних курсів, Володимир Миколайович зазначив, що це питання є дуже актуальним. Досвід Проблемної лабораторії дистанційного навчання НТУ “ХПІ” свідчить, що проведення курсів, семінарів, шкіл, присвячених дистанційному навчанню, створенню дистанційних курсів і їх супроводженню, а також одночасно підвищенню кваліфікації викладачів у сенсі використання інформаційно-комунікаційних технологій, значно підвищує не тільки рівень їхніх професійних здібностей, але поглиблює розуміння того, яке поглиблене і розвинене навчання зараз потрібне суспільству. З метою навчання та підвищення кваліфікації викладачів, співробітники Проблемної лабораторії дистанційного навчання створили навчально-методичний комплекс дистанційного навчання, що складається з п’яти модулів: “Основи дистанційного навчання”, “Проектування дистанційного курсу”, “Інформаційні матеріали дистанційного курсу”, “Контроль у дистанційному навчанні” та “Практикум тьютора”. Кожний викладач, що планує працювати в системі дистанційного навчання поступово проходить всі вищеназвані модулі та, озброєний знаннями та навиками, створює свій дистанційниї курс.
Результатом такої ґрунтовної підготовки є вміння викладача фахово працювати в системі дистанційного навчання. Однак, окільки сучасні технології стрімко розвиваються, на сьогодні стоїть гостра потреба в підготовці фахівців – кураторів контенту. Збереження змісту (contentcuration) – це процес категоризації великої кількості контенту та представлення її у організаційній функції для конкретної ніші. Причинами курування є: збільшення кількості інформації, зростання кількості відкритих ресурсів, постійні зміни у світі, неструктурованість інформації, хибність інформації, зміни ринку праці, курування посібників,відкритий освітній ринок. Своєрідним продовженням дискусії щодо проблем та перспектив розвитку дистанційної системи університетської освіти, було обговорення можливостей обміну досвідом з іншими українськими ВНЗ, що використовують дистанційну складову в навчальному процесі. Аналіз вітчизняного досвіду організації та розвитку дистанційного навчання, проведений Інститутом вищої освіти, дозволяє зробити наступні узагальнення:
Якщо в Росії фахівців з електронного навчання об’єдно в співтовариство «Е-LearningPRO» (www.elearningpro.ru), то в Україні, це об’єднання навколо платформи Moodlе (https://moodle.org), оскільки більшість українських університетів розгортають дистанційне навчання на цій платформі.
Своїми враженнями від участі в конференції Moodlе Moote Ukraine 2013, що об’єднала навчальні заклади які здійснюють дистанційне навчання на платформі Moodlе, поділився Саливон Олександр Анатолійович, (начальник відділу управління системами дистанційного навчання КНЕУ). Ця інформація була корисною в контексті поступового розгортання дистанційного навчання КНЕУ на Moodlе (із паралельним використанням WebCTта Moodlе протягом перехідного періоду). Оцінку діючої системи дистанційного навчання в КНЕУ, її можливостей та обмежень здійснив проректор з науково-педагогічної роботи Олексюк Олексій Іванович. Обговорення нагальних проблем функціонування діючої системи дистанційного навчання WebCT, перспектив її розвитку та модернізацій проходило настільки активно та емоційно, що довелося, навіть, перебільшити встановлений регламент майже на півгодини. На засіданні круглого столу також був присутній начальник відділу програмного забезпечення з Центру автоматизації управління університетом - Кравченко Володимир Георгійович, однак, оскільки проректор університету Олексюк Олексій Іванович, відповів на всі запитання учасників заходу стосовної діючої в нашому університеті системи дистанційного навчання та перспектив її розвитку, запитань до Володимира Георгійовича вже не залишилося. Підведення підсумків роботи круглого столу відбулося згідно традиційного щорічного ритуалу завершення Дня інноваційної освіти - у вигляді анкетування учасників заходу. Узагальнюючи результати анкетування, можна констатувати, що Дні інноваційної освіти, які щорічно проводяться в ЦМП, завжди викликають значний інтерес. Питання, що розглядалися на EID-2013 не тільки зацікавили учасників заходу, але й надали потужний поштовх до навчання з метою опанування інструментів E-learningта технологій дистанційного навчання. Отже, традиційно, замість підсумку наведу декілька відгуків учасників EID з анкет зворотного зв’язку:
Дякуємо всім за теплі відгуки, пропозиції та побажання! Матеріал підготувала доц. Кулага І.В.
Остання редакція: 25.03.21 |