Сучасні навчальні методики і технології у бізнес-освітіСучасні навчальні методики і технології у бізнес-освіті 19 квітня 2011 відбувся Еducation innovation day(EID) «Сучасні навчальні методики і технології у бізнес-освіті» . В роботі EIDприймали участь 50 викладачів - представників 24 кафедр нашого університету. В рамках EIDбуло проведено майстер-класи: «Практика використання тренінгових технологій» викладачів-інноваторів: доцента кафедри стратегії підприємств Банщикова П.Г. та доцента кафедри менеджменту Вакуленко А.В. Засідання круглого столу було відкрито доповіддю професора кафедри міжнародного менеджменту, керівника магістерської програми «Бізнес-адміністрування» Панченка Є.Г: «Сучасні підходи до оцінювання тренінгового навчання». Розглянуті питання викликали значний інтерес та широко обговорювалися під час засідання круглого столу, що дало можливість викладачам обмінятися своїми думками, знаннями, поділитися досвідом. Вироблені шляхом співпраці пропозиції та рекомендації будуть в подальшому використовуватися в діяльності ЦМП. В такому форматі День інноваційної освіти в КНЕУ відбувся вперше. Його проведенню передувала тривала робота по вивченню та апробації в навчальному процесі ЦМП сучасних освітніх методик та технологій, котрі, як свідчить світовий досвід, ефективно використовуються в бізнес-освіті. Ще у 2008 році, відразу після затвердження інноваційної стратегії розвитку КНЕУ, в Центрі магістерської підготовки розпочалася діяльність щодо її реалізації:
Отже, запроваджені в Центрі магістерської підготовки заходи, протягом всього зазначеного періоду сприяли вдосконаленню навчального процесу: поступовому переведенню лекцій в активний дидактичний формат та активізації процесу використання інноваційних методик та навчальних технологій (кейс-методів; ділових ігор; тренінгів; прийомів «мозкового штурму» тощо). Це дало змогу залучити студентів до творчого спілкування в аудиторії, навчити працювати в команді, підвищити ефективність сприйняття матеріалу та набути інших навичок. Відкриваючи EID, заступник директора ЦМП доц. Кулага І.В. відзначила, що в Центрі магістерської підготовки тренінгові технології набули широкого використання при викладанні дисциплін професійної підготовки на програмах «Магістр бізнес адміністрування», «Менеджмент підприємницької діяльності», «Управління міжнародним бізнесом». В останній час все частіше практикується проведення міждисциплінарних тренінгів, що дає змогу студентам систематизувати отримані з різних дисциплін знання та набути практичних навичок та професійних компетенцій. Саме тому, розглядаючи бізнес-тренінги як важливу складову сучасних інтенсивних технологій навчання в бізнес-освіті, Еducationinnovationday«Сучасні навчальні методики і технології у бізнес-освіті»було вирішено розпочати з майстер-класу по міждисциплінарномутренінгуна основі бізнес-сімуляції викладача-інноватора, доцента кафедри стратегії підприємств Банщикова Петра Гавриловича. Розпочинаючи свій майстер-клас, Петро Гаврилович зазначив, що підготовка фахівців з економіки за напрямком «Економіка і підприємництво» в Центрі магістерської підготовки має певні специфічні особливості. Одна з причин, що обумовлює специфіку навчання, є висока ступінь диференціації знань, умінь та практичних навичок абітурієнтів та, відповідно, студентів першого курсу. Серед слухачів однієї групи можуть бути як випускники КНЕУ, так і особи, що не мають базової економічної освіти. Їх поєднують набуті навички у професійній діяльності та намагання оволодіти сучасними інструментами економічного управління підприємствами. Ці обставини враховуються при викладанні таких базових дисциплін, як мікро- та макроекономіка, економіка підприємства. Студенти отримують певні компетенції, але в межах тих дисциплін, які вони вивчали. Проте, існуючий формат їх вивчення не дозволяє студентам отримати цілісне, комплексне уявлення про те, як функціонує економічна організація в сучасних умовах. Практичний досвід роботи слухачів не вирішує цієї проблеми, тому що посади, які вони зазвичай обіймають, не дають їм доступу до всієї інформації, якою володіють власники або топ-менеджери. Тому дуже важливим у навчальному процесі є створення умов для системної інтеграції набутих компетенцій за різними дисциплінами. Найбільш придатним для досягнення цієї мети засобом є впровадження міждисциплінарного тренінгу. Мета міждисциплінарного тренінгу – допомогти студентам засвоїти методику і відповідний інструментарій процесного підходу до загальноекономічного управління підприємством та отримати через це досвід системної інтеграції набутих компетенцій. У процесі досягнення зазначеної мети вирішуються такі завдання:
Основу для вирішення вказаних завдань складають ті ситуації, які передбачені сценарієм ділової гри. Оскільки тренінг передбачає обґрунтування як стратегічних, так і тактичних рішень протягом всього тренінгового періоду, то виникає ефект набуття найважливіших компетенцій в їх комплексному поєднанні. Це робить даний міждисциплінарний тренінг дуже корисним для студентів, які мають різноманітну базову вищу освіту та різний рівень практичного досвіду. Після його проведення студенти в однаковому ступені готові сприймати матеріали спеціальних дисциплін різних магістерських програм, оскільки базовий комплекс компетенцій в них вже сформовано. Відповідаючи на чисельні запитання учасників EID, щодо ефективності використання міждисциплінарних тренінгів, Петро Гаврилович зазначив, що його важливою особливістю є гнучке налагоджування окремих модулів та часу проведення. Так, для студентів магістерських програм різного спрямування під час проведення тренінгу можна робити наголос на різні його аспекти (логістика, маркетинг, фінанси, інвестиції, управлінський та фінансовий облік), крім того спільна робота тренінгової групи для досягнення кінцевої мети за умови організаційної підтримки з боку викладача-тренера створює необхідні умови для набуття поведінкових компетенцій. Ще одним із позитивних аспектів тренінгу слід вважати розвиток навичок презентації результатів дій команди. Саме у цій сфері проявляються та закріплюються аналітичні та ораторські здібності студентів. На майстер-класі було розглянуто процес організації та оцінювання тренінгу, а також наочно продемонстровано як здійснюється та частина тренінгової роботи, що відбувається у дистанційному режимі в системі WebCT. До початку ігрових дій студенти на основі ознайомлення із методичними матеріалами по діловій грі на першому аудиторному зайнятті обирають стратегію діяльності та розвитку підприємства. Це відбувається шляхом обговорення можливих стратегічних альтернатив у командах. Прийнята загальна та функціональні стратегії з коротким їх обґрунтуванням відображаються у матеріалах презентації. Далі, після формування стратегії студенти визначають комплекс тактичних рішень на кожний ігровий період. Короткий аналіз та відповідні міркування щодо обґрунтування рішень здійснюються у кожному ігровому періоді. На передодні презентації фінальних результатів студенти у командах узагальнюють підсумки гри, визначають, що було досягнуто, за рахунок яких рішень власної команди та команд-конкурентів. Заключним аспектом звіту повинна бути прогнозна оцінка перспектив розвитку тренінгового підприємства у майбутньому. Отже, використання міждисциплінарного тренінгу дає можливість випускникам отримати не тільки потрібні знання та уміння, але й сформувати систему професійних компетенцій, які дозволять їм успішно виконувати функції економічного управління в сучасних компаніях і мати певні конкурентні преваги на ринку праці України. Майстер-клас доцента кафедри менеджменту Вакуленко Алли Вікторівни розпочався з формулювання принципів роботи зі студентами ЦМП:
Розглядаючи логіку викладання дисципліни «Операційний менеджмент» на програмі «Бізнес-адміністрування», Алла Вакуленко наголосила, що вона будується через призму відповіді на запитання, що є актуальним для кожного бізнесу: як забезпечити стабільність у зростанні прибутків? В процесі проведення майстер-класу було розглянуто макет побудови аудиторних занять з використанням сучасних форм та методів навчання:
Крім того, було акцентовано увагу на необхідності застосування в навчальному процесі ряду інноваційних інструментів, які дозволяють отримати максимальний навчальний ефект з точки зору активізації слухачів та засвоєння основних положень дисципліни. Усі вони орієнтовані не на механічне запам’ятовування інформації, а спонукають до мислення, аналізування, критичного співставлення інформації в заданому контексті на базі використання розглянутих теоретичних положень. Серед таких інструментів було зазначено наступні:
На майстер-класі було продемонстровано роботу з використанням прикладів відео, кейсів, практичних завдань, “цікавинок” та прикладу прийняття рішень в межах бізнес-симуляції. Значний інтерес учасників EIDтакож викликав, продемонстрований фото-звіт по результатам зустрічі слухачів програми “Бізнес-адміністрування” з керівництвом заводу “Леоні” (м.Стрий, Львівської обл.- виробництво бортових систем для автомобілів). По завершені майстер-класу, Алла Вакуленко визначила особливості ефективної взаємодії зі слухачами в середовищі бізнес-освіти:
Відповідаючи на чисельні запитання присутніх, Алла Вакуленко, надала практичні поради колегам, стосовно того, що не варто робити в бізнес-аудиторії:
Обидва майстер-класи викликали значний інтерес серед викладачів-учасників EID, обговорення тривало, навіть під час перерви. Оскільки результативність будь-якого із зазначених різновидів тренінгів вимірюється кількісними та якісними параметрами, засідання круглого столу, було відкрито доповіддю професора кафедри міжнародного менеджменту, керівника магістерської програми «Бізнес-адміністрування» Панченка Євгена Григоровича: «Сучасні підходи до оцінювання тренінгового навчання», яка викликала надзвичайний інтерес. В узагальненому вигляді технологія проведення ефективного тренінгу передбачає визначення тривалості та виокремлення етапів проведення тренінгу, виходячи з поставленої мети. Перший етап (стратегічний), як правило, передбачає постановку задачі, узгодження цілей, формування пакету завдань та стандартизацію вимог до результатів. Робота на другому (технологічному) етапі спрямована на розв’язання питань, зорієнтованих безпосередньо на досягнення поставленої мети. Третій (заключний) етап передбачає отримання конкретного результату, що залежно від поставленої мети може являти собою стратегічний план, побудовану модель дій або конкретний проект. Відповідно, розглядаючи сучасні підходи до оцінювання тренінгового навчання, професор Панченко привернув увагу до наступних аспектів оцінювання:
В кінцевому підсумку, результативність тренінгового навчання вимірюється якісними параметрами, що втілюються у набутих у процесі тренінгової діяльності компетенціях, відповідно до сучасних професійних вимог фахівця з боку ринку праці, економіки та бізнесу, а також стандартів системи освіти. Отже, основною особливістю бізнес-тренінгів, є їх спрямованість на формування досвіду поведінки фахівця в середовищі професійної діяльності, їх зорієнтованість на досягнення конкретних результатів. Оскільки, значне поширення тренінгових технологій та їх висока результативність вимагають прискіпливої уваги до створення науково обґрунтованих умов їх доцільного використання в навчальному процесі, за результатами EID в центрі магістерської підготовки були розроблені наступні пропозиції щодо вдосконалення тренінгової діяльності:
Замість підсумку наведу декілька відгуків учасників EID з анкет зворотного зв’язку:
Матеріал підготувала доц. Кулага І.В. Остання редакція: 25.03.21 |